I vores nyeste rapport, Banken som sparringspartner, stiller vi skarpt på, hvad digitaliseringen betyder for bankerne. Her giver en række store aktører fra bankbranchen deres perspektiv på fremtiden, hvordan de skal følge med i udviklingen. Derudover byder rapporten også på gode råd til dig, der ønsker at arbejde bedst muligt med digitaliseringen. Dette interview er et uddrag fra Banken som sparringspartner. Vil du have adgang til alle de skarpe perspektiver, kan du downloade resten af Danmarks største rapport om bankerne.
Ida Schulin-Zeuthen arbejder som Head of Beyond Banking Ecosystem hos Danske Bank. Hun kommer ikke med en traditionel bankbaggrund. Ifølge hende selv er dette dog kun en fordel i hendes arbejde. I stillingen har hun ansvaret for flere af bankens partnerskaber, blandt andet partnerskabet med virksomheden Zenegy. På den måde spænder Ida Schulin-Zeuthens arbejde bredere end klassiske bankopgaver, for vigtigheden af partnerskaber er nemlig med til at udvikle fremtidens bank.
Partnerskaber oven på kerneproduktet
Ida Schulin-Zeuthens vision er at bygge oven på bankens kerneprodukter med strategiske samarbejder, der skaber bedre finansielle oplevelser for kunden, der i sidste ende er med til at lette deres arbejde.
– At bygge samarbejde er absolut lettere sagt end gjort, med det er en nødvendighed og derfor en essentiel opgave i fremtidens bank. Med relevante partnerskaber har vi mulighed for at være mere for vores kunder. Den mulighed skal vi gribe, siger Ida Schulin-Zeuthen.
For Ida Schulin-Zeuthen betyder partnerskaberne, at Danske Bank på sigt kan tage skridtet videre fra bankforretningen og bankens kernetilbud og bygge ovenpå de traditionelle tilbud.
– For mange af vores kunder er vi en betroet rådgiver, og det er vigtigt. at vi tager den position alvorligt i alle aspekter af kundernes forretning. Vi er godt på vej og hjælper allerede flere kunder i dag. Har vores kunder brug for et let og intuitivt lønsystem, så har de adgang til det via vores partner Zenegy.
Men partnerskaberne strækker sig også til tilbud, der spreder sig længere væk fra klassiske finansydelser. Derfor vil Danske Bank eksempelvis også i fremtiden anbefale ecommerce-løsninger til kunderne.
– Det er en ny måde at tænke på, men for os er det vigtigt, at vi er en betroet rådgiver for hele virksomhedens økosystem, bekræfter Ida Schulin-Zeuthen.
Derfor har Danske Bank udviklet den digitale erhvervsplatform, District.
– Med District har vi skabt en platform for vores erhvervskunder. Her har de adgang til deres data, og de kan eksempelvis få adgang til tredjepartsdata, som vi som bank ikke har adgang til. Vi tager altså en tilgang, hvor kunderne skal have lov til at sammensætte de data, der er vigtige for dem, så de kan optimere deres forretning. Vi håber, at det med tiden vil medføre en naturlig sparring, hvor kunderne også vil se fordele i at dele data med os. Dermed vil vi over tid bygge en stærkere forståelse af, hvad vi kan bruge et mere datafunderet forhold til, forklarer Ida Schulin-Zeuthen.
Etik og data
Ifølge Ida Schulin-Zeuthen er det vigtigt, at man ikke blot følger med den digitale udvikling og omfavner data og automatiseringen uden at kigge på det med en vis skepsis. Udviklingen skal give mening, for det er alfa og omega for adoptionen af en given løsning. Det er væsentligt, at man er bevidst om, hvad man gerne vil opnå med de processer, man vælger at implementere. For Ida Schulin-Zeuthen handler det om troværdighed.
– Vi arbejder med mennesker, deres forretning og deres penge. Det forhold er bygget på tillid og eksisterer af en primær årsag. At skabe mere værdi for kunden ved at bygge en stærkere forretning, for det er den slags kunder, vi som bank kan leve af, tilføjer Ida Schulin-Zeuthen og fortsætter:
– Det er vigtigt, at vi lægger vores kræfter der, hvor det giver mening. Vi har kun så meget tid. Den tid skal bruges korrekt og der, hvor vi skaber værdi.
Kigger Ida Schulin-Zeuthen på fremtidens rådgivning, mener hun at, at det bliver en blanding af mennesker og tech. “Det er en optimal sammensætning, der fritager bankrådgiveren fra manuelle opgaver, der i mange tilfælde kan løses bedre af maskiner end af mennesker. ” siger hun og fortsætter:
– Derimod tror jeg, at det menneskelige touch er lige så vigtigt i den interpersonelle forståelse. Jeg tror ikke på, at effektiv rådgivning kan leveres af maskiner alene. Maskiner og data kan facilitere et optimalt grundlag for rådgivere at tage beslutninger på. Derfor er kombinationen af mennesker og tech essentiel.
Digitalisering som modulære byggeklodser
Digitaliseringen er ikke en “one size fits all''-løsning. Ida Schulin-Zeuthen mener faktisk, at en tilgang til digitalisering, som tilgodeser en komplet problemstilling sommetider kan fungere som en stopklods for udvikling, idet at det simpelthen er en for stor opgave at implementere en samlet løsning.
– Jeg er selv stor tilhænger af modulære løsninger, som giver kunden mulighed for at fokusere på at styrke et specifikt område. Om det er løn, ecommerce eller bogføringsdata. Det bringer flere positive effekter med sig. Det skaber bedre oplevelser på den korte bane. Det giver os mulighed for at forblive relevante for vores kunder og aktivt at tilbyde bedre løsninger. Jeg tror også, at det er en vigtig pointe i, at man altid kan binde løsningerne sammen som digitale byggeklodser, fortæller Ida Schulin-Zeuthen.
Løsningerne er drevet af behov
Ida Schulin-Zeuthen mener, at de digitale byggeklodser, der er behov for, bør dikteres af kundernes behov. Disse behov skal banken, som løsningsudbyder, blive bedre til at levere.
– Det er en tilgang, der handler om at lytte, observere og levere de relevante løsninger, der passer ind i kundernes individuelle behov. For at lykkes her kræver det en høj grad af gennemsigtighed og datadeling mellem kunde og bank, dér, hvor det giver mening, forklarer Ida Schulin-Zeuthen og fortsætter:
– Vi skal som bank have stor forståelse for, hvor kundens grænser går i forhold til deling af data. Vi er meget opmærksomme på, at kunderne er skeptiske over for at dele visse typer data med banken. Det skal vi respektere med også udforske. Det gør vi blandt andet via vores tilgang, hvor vi tager udviklingen i kundernes tempo og hele tiden sikrer os, at kunderne forstår vores ambition om at levere digitale løsninger, som understøtter og giver værdi til netop deres forretningsstrategi.
_________________________________________________________________________________________
Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning.
Gør som mange andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag.