Ifølge Mogens Kristensen, CEO og founder af MOKON, kan du bruge bankerne langt bedre, end du gør i dag.
Som del af vores rapport Fra krise til muligheder, hvor vi har talt med en række spændende og inspirerende eksperter, der giver deres bud på, hvordan virksomheder får succes i 2021, bringer vi her uddrag af rapporten.
Du kan læse hele vores rapport Fra krise til muligheder og få de bedste tips her.
Mogens Kristensen har mere end 30 års erfaring fra den danske finanssektor. Her sætter han ord på forholdet mellem virksomhed og bank og ikke mindst, hvordan virksomhederne kan drage stor fordel af aktivt at bruge deres bank. Det er mange virksomheder dog ikke klar over. Men sandheden er, at der er hjælp at hente både i forhold til rådgivning og økonomi.
Et bedre forhold mellem bank og virksomhed
– Vi har at gøre med et forhold, der i nogen udstrækning historisk har været præget af mistillid. Virksomhederne er tilbageholdende med at afgive flere data til bankerne end absolut nødvendigt, for de ved ikke, hvad de kan forvente at få igen, og bankerne har samtidigt svært ved at redegøre for indsamlingen. Vi skal have mere gennemsigtighed. Det skal være et sundt forhold, der skaber et incitament til datadeling, og hvor virksomhederne ved, at bankerne mere proaktivt end hidtil giver rådgivning, forklarer Mogens.
Lad data flyde frit
Ifølge Mogens bunder denne mistillid også i, at kommunikationsvejene mellem bank og virksomhed kan være krogede. Bankerne har generelt utilstrækkelig indsigt i virksomhedens data, og kan derfor ikke afdække virksomhedens behov præcist.
– Dataen kommer sent og afspejler en periode, der for længst er forbi. Bevægelserne på virksomhedens konti afslører ikke et fuldt billedet af kundens situation lige nu. Der mangler simpelthen data, og begge parter bør have interesse i at lade disse flyde mere frit, siger Mogens og fortsætter:
– På den måde kan bankerne med et snuptag kigge på situationen og vurdere, hvordan de kan hjælpe. Det vil også spare virksomhed og bank for tid og ressourcer, hvis dataen blot er tilgængelig. Bankerne skal blive bedre til at forklare, hvad de skal bruge data til, og hvordan de kan hjælpe, hvis de har den data. Virksomhederne skal være bedre til at have et overblik over deres økonomi og have en forståelse for hvilke elementer, de vil have hjælp til.
Har du lyst til at høre mere om Crediwire så book et personligt møde lige her.
Hvordan kan banken hjælpe virksomhederne?
Der er flere måder, bankerne kan være en god rådgiver for virksomheder. Hvis bankerne får mere indsigt, kan de langt mere præcist og pro-aktivt give rådgivning om kreditmuligheder og likviditetsstyring.
Banken kan tilpasse rådgivningen og fx målrette rådgivningen om en række finansielle produkter heriblandt leasing/factoring eller andre muligheder, til lige præcis de kunder, for hvilke dette er interessant.
Banken kan rådgive om forretningsmæssige tiltag i virksomheden baseret på bankens branchekendskab og data fra sammenlignelige virksomheder, i den udstrækning den enkelte bank opsamler og strukturerer den type data. Denne rådgivning kan være stor inspiration for virksomheden, der leder efter sparring og nye input til mulige forretningsideer. Spørg din bank i dag.
Crediwire øger samarbejdet mellem bank og virksomhed
En forudsætning for forståelse er, at der er indblik i virksomhedens tal. Der skal med andre ord være styr på data. Forstå din virksomhed så du kan tage bedre beslutninger.
Til den øvelse er Crediwire enestående. Du forbinder med dit bogføringssystem enkelt og let. Crediwire strukturerer automatisk din data og giver dig og din bank det indblik, I hver især har brug for for at komme i gang med et godt samarbejde.
Mogens Kristensens bedste tip til erhvervsdrivende under coronakrisen (og andre kriser)
1. Brug anledningen her og nu til at gennemtænke din forretningsmodel. Er der gode muligheder, du kan gribe ud efter og nytænke dit produkt?
2. Brug fakta.
3. Følg tæt op på udviklingen.
4. Få fakta om konkurrenters udvikling, fx gennem Crediwires BENCHMARK feature.
5. Få helt nyt input.
6. Søg inspiration fra andre og lær fra de bedste.
7. Afhængig af dit udgangspunkt: Sørg for finansiel fleksibilitet.
_______________________________________________________________________________
Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning.
Gør som 14.000 andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag.