Vær nysgerrig. Se mulighederne - Grib dem og tag springet

Af
Julie Dorthea Bøge

CEO POV af Nicholas Meilstrup er en del vores samlede playbook.
Download her.

Min datter har det med at inspirere mig med sin Pippi-mentalitet. Hun tilgår verdenen med en antagelse om, at hvis der er noget, hun ikke har prøvet før, så klarer hun det helt sikkert alligevel. Den selvsamme tanke kunne jeg godt tænke mig at vi “voksne” begyndte at praktisere noget mere. At vi tør bevæge os mere frit og byde de nye muligheder velkommen.

Muligheder som åbner op for samarbejde og sparring. For som bekendt sker forandring ikke af sig selv. Det kræver mod og viljen til at se udviklingen i øjnene. Det mod og den vilje vil jeg gerne opfordre alle til at finde frem og dyrke – virksomhed som rådgiver. Jo før det sker - desto hurtigere er vi i stand til at bygge grundlaget for et afgørende samarbejde, så vi sammen kan skabe stærkere virksomheder.

Det er efterhånden slået fast med syvtommerssøm, at fremtiden er og bliver digital, hvilket kalder på samarbejde, som adm. Direktør for Dansk Erhverv Brian Mikkelsen også konkluderer i forordet til dette whitepaper.

"Hvis Danmark skal blive rigere, skal vi også sikre os, at alle dele af det danske samfund er klædt godt på til at kunne omfavne mulighederne. Vi bør se et stort potentiale i at optimere det samarbejde, der er mellem virksomheder og deres rådgivere. For gennem et tættere samarbejde opnår vi den viden, der gør os i stand til at træffe de rette beslutninger".

Rådgivning er en del af løsningen

I vores foregående whitepaper viste en intern undersøgelse, at hele 89 procent ønsker at dele data med banken. Velviljen er der, men det kræver en indsats fra alle parter, hvis vi skal nå i mål med at komme tættere på hinanden. Det kræver bl.a., at vi bryder med nogle barrierer, der lige nu skærmer for samarbejdet. Og det kræver, at vi indser, at der er stor værdi at hente i et større fokus på rådgivning af den enkelte virksomhed.

Som med mange andre økosystemer har de enkelte led indflydelse på resten af økosystemet. Hvis en virksomhed ikke får bogført op, er der ikke komplet data til at få korrekt indblik i økonomien. Hvis en revisor ikke rådgiver sin kunde, får virksomheden ikke de bedste forudsætninger for at forstå økonomien. Hvis bankrådgiveren ikke har adgang til korrekt data på sin kunde, vil der blive truffet beslutninger som ikke er baseret på viden. Og gætværk har aldrig været en god forretningsstrategi.

Heldigvis er der hjælp at hente i form af digitale løsninger, som allerede er tilgængelige. I Crediwire har vi skabt en platform med en datastruktur og et datagrundlag der åbner rammerne for samarbejde mellem revisorer, virksomheder og banker. Det er muligt at lave en tilpasset oplevelse tæt på kunden på baggrund af kundes behov, baseret på data i realtid. Det er løsninger som denne, der skal hjælpe os med at blive endnu bedre til det vi er bedst til. Om vi er bogholder i Lemvig eller anlægsgartner i Hørsholm.

Når vi lykkes sammen

Jeg har i min tid i Crediwire set talrige eksempler på når vi lykkes i fællesskab. Det er noget af det mest smukke, og et eksempel på at vores indre Pippi har talt. Vi svømmer rundt ude på det dybe vand uden frygten for, hvad der kan gå galt, når vi ikke har badevingerne at klamre os til. Casen med Spar Nord og Kvist & Jensen inspirerer os til at se, at vi kan holde os oven vande, når vi tror på fællesskabet. Når vi i stedet ser muligheder frem for begrænsninger og arbejder sammen for at optimere rammerne mellem revisor, virksomhed og bank. Vi byder nye muligheder, løsninger og perspektiver velkommen, fordi vi ved, at potentialet for værdiskabelse stiger i takt med troen på samarbejdet.

Nu kan revisoren se, at han ved at målrette sine rapporter til den enkelte kunde får positiv feedback og øger sin omsætning. Nu bliver bankrådgiveren opmærksom på at spørge ind til kundens behov: ”Vi kan se, at du kan øge din likviditet, hvis du begynder at lease i større udstrækning”. Det får også stor betydning for virksomheden der med ro i maven kan udvikle sin forretning på baggrund af nærværende og proaktiv rådgivning.

Den blotte fornemmelse af overblik er afgørende for virksomhed og rådgiver. Dét er når vi harmonerer bedst muligt, hvor alle i systemet får værdi retur fra det de investerer i samarbejdet.

Det lader til at de fleste af os har brug for at få afklaret spørgsmålet ”What’s in it for me?”, førend vi kan se fordelene ved samarbejdet. Det handler om at skabe stærkere virksomheder. Vi skal booste innovationen, øge konkurrenceevnen og vi skal fastholde dygtige mennesker. Det er sådan vi skaber en lys fremtid. En fremtid, hvor vi i højere grad er i stand til at løse spændende og kritiske problemstillinger – sådan skaber vi et stærkere samfund én virksomhed af gangen.

Vær nysgerrig. Se mulighederne – grib dem og tag springet.

Nicholas Meilstrup
CEO, Crediwire