Digitaliseringen har medført ændringer for os alle, men hvilken værdi, har den omvendt givet os?
Du kan opbevare data i dine ringbind eller bruge ”skyen” – begge dele er blot destinationer for regnskabsdata. Men hvis du bruger ”skyen” til opbevaring har du mulighed for at få mere værdi ud af den data, du har til rådighed. Pointen er, at det ikke er digitalisering i sig selv der giver værdi – men derimod aktiveringen bag.
En udvikling der kalder på et skifte, hvor digitaliseringen nærmere bliver et middel mod målet. Det handler om at få ny viden for at kunne skabe mere værdi og optimere samarbejdet mellem revisorer og kunder på baggrund af datadeling – for på den måde at skabe stærkere virksomheder.
Den nye bogføringslov er en realitet og vi har talt med to af de store revisionshuse, BDO og PwC, for at blive klogere på, hvad den nye lov kommer til at betyde, og hvilke muligheder der nu bliver åbnet op for.
– Vi kan mærke allerede nu, at vi står over for nogle store ændringer. Det er ikke de ændringer der kommer her pr. 1. juli, men de ændringer der træder i kraft pr. 1. januar 2024 og 1. januar 2026 som får størst betydning. Alle i branchen kan mærke presset, og derfor er det enormt vigtigt, at vi hjælper hinanden på bedste vis.
I BDO er de allerede i fuld gang med at forberede sig på de ændringer der kommer i forbindelse med den nye lov. De briefer og oplyser deres medarbejdere omkring de nye rammer, så de fremover kan servicere deres mange kunder bedst muligt, efter loven er trådt i kraft. De går ”all-in” henover sommeren med videoer, webinarer og gå-hjem-møder, som Jesper Lohmann Andersen, Senior Manager & Head of BSO Development hos BDO Danmark, forklarer.
– Den største effekt vi ser af den nye lov er øget digitalisering og automatisering. Det betyder, at det bliver langt hurtigere og nemmere for den enkelte – langt mere effektivt at fakturere eksempelvis. Der ligger en kæmpe procesoptimering i markedet og venter, uddyber Jesper Lohmann Andersen.
Bogføringsloven – et overblik
Lovgivning blev vedtaget d. 19. maj i Folketinget og erstatter den nuværende bogføringslov, der med få ændringer har været gældende siden 1999. Hvis du nu tænker, at du har grund til at få sved på panden, kan vi berolige dig med, at loven er inddelt i trin, selvom den første del trådte i kraft d. 1. juli 2022.
I første ombæring får loven ikke den store indvirkning på din hverdag som du kender den. Der ligger nemlig et større arbejde i at afklare omfanget af digitalisering af bogføringen, hvorfor de forskellige bestemmelser i loven er gældende fra forskellige tidspunkter.
Det er i sidste ende erhvervsministeren, der løbende sætter de forskellige bestemmelser i gang, og dermed bestemmer, hvilke dele af loven der implementeres hvornår og hvilke virksomhedsstørrelser, der er omfattet af digital bogføring. Men i lovforarbejdet har man angivet tidspunkter for, hvornår de forskellige trin forventes at være gældende fra. Oprindeligt havde man en tanke om, at det var lettere end som så at implementere loven, fortæller Martin Kristensen, director, og statsaut. revisor hos PwC:
– Undervejs i lovprocessen er det blevet klart, at digitaliseringen ikke kan ske fra den ene dag til den anden. Man har været nødsaget til at lade det ske trinvist. Pr. 1. juli 2022 træder yderligere dokumentationskrav i kraft, herunder blandt andet afstemninger af indberetninger til offentlige myndigheder. Erhvervsstyrelsen har nu et arbejde i at fastsætte regler og krav til digitale bogføringssystemer, hvilket ifølge lovbemærkningerne forventes at være klar d. 1. januar 2023. Dernæst skal udbydere af systemer frem til 1. juli 2023 sikre sig, at systemerne lever op til disse krav og registrere systemerne hos Erhvervsstyrelsen. Virksomheder, der anvender egne systemer, skal selv dokumentere, at systemerne lever op til Erhvervsstyrelsens krav, hvor fristen forventes at blive d. 1. juli 2024.
Fleksibilitet og tættere samarbejde
Men hvad betyder det egentlig for den enkelte, at vi nu har en ny lov at indrette os efter? Ifølge Jesper Lohmann Andersen fra BDO, er det bl.a. et spørgsmål om nye procedurer, som kan gøre dine arbejdsgange som revisor langt mere effektive:
– Det er ren og skær effektivisering og optimering af processer, som sparer dig for tid og gør dig mere fleksibel i dit arbejde. Jo mere data du har adgang til, jo hurtigere kan du også rådgive dine kunder. Crediwire er et godt eksempel på en digital løsning, hvor du får adgang til data i realtid, så du kan tale med kunderne om, hvordan det går med deres forretning.
Læs også: Dine beslutninger er kun så gode som din data tillader
PwC ser også loven som et godt springbræt for et tættere samarbejde og større gennemsigtighed for den enkelte rådgiver:
– Data i realtid i fastlagte systemer har store fordele, da det øger gennemsigtigheden i de forskellige processer, når vi arbejder tæt sammen og deler data. Lovændrigerne er yderligere med til at øge myndighedernes kontrolmuligheder, som man må forvente kan være med til at begrænse økonomisk kriminalitet grundet større gennemsigtighed i økonomiske forhold, fortæller Martin Kristensen fra PwC.
Loven kan altså få stor positiv betydning for de rammer vi har for samarbejdet mellem revisorer og virksomheder.
At der nustilles krav til bogføringen, er for Jesper Lohmann Andersen fra BDO etmangeårigt ønske, der bliver indfriet. For med adgang til information, får du konkret viden og indsigt, der gør, at du kan træffe bedre beslutninger:
– Det er vildt at tænke på, at der skulle gå så mange år, før man fik denne øjenåbner: At vi kan spare afsindig meget tid på automatiserede og digitaliserede løsninger i bogføringen. Tænk, at man har haft printet fakturaer for så at scanne dem ind efterfølgende. Potentielt kan man have haft fat i en faktura seks-syv gange, før der blev bogført. Med loven får vi nu banet vejen for et informationsflow, så vi får skabt større gennemsigtighed i relationen mellem revisor og virksomhed.
– I sidste ende handler det jo også om, at virksomhedsejeren kan bruge sin tid på andet end at skulle sidde og bogføre op en lørdag aften. At han eller hun i stedet kan bruge tiden sammen med sin familie med god ro i hovedet og maven, fortæller Jesper Lohmann Andersen fra BDO.
Trinvis udvikling i den rigtige retning
I PwC har man inddelt loven i flere trin for at skabe overblik over, hvornår hvad træder i kraft. For som virksomhed kan de nye regler virke uoverskuelige til en start: Hvornår skal jeg ændre noget af det, jeg gør i dag?
– Vi har inddelt loven i syv trin for at gøre det lettere at overskue de ændringer der kommer til at ske gradvist. Et vigtigt element i at få indført de forskellige trin,er, at vi arbejder sammen. Vi har i PwC et stort ansvar over for vores kunder, så de kan føle sig trygge i den forandring, der kommer til at ske henover de næste år frem mod det sidste trin i juli 2026, fortæller Martin Kristensen fra PwC.