Download Danmarks største rapport: Fremtiden for danske revisorer.
Her kan du møde Kristian Konradsen, CCO hos Zignifikant, som giver sit blik på, hvilke udfordringer revisorbranchen står over for.
En digital kickstart
– Jeg tror ikke på, at alle revisorer kan starte den digitale rejse uden hjælp. De fleste har brug for en kickstart.
– Behovet for digitalisering er efterhånden ved at være bredt accepteret. Men det er ikke alle, der har den nødvendige forståelse, de rigtige kompetencer eller talenter. Som branche har vi et fælles ansvar, og det er at få alle med.” Sådan forklarer Kristian Konradsen, der er CCO hos Zignifikant.
Zignifikant er et fremtidssikret og skalerbart bogholderi, der blev grundlagt i 2005. Passionen er centreret omkring bogholderi og økonomistyring baseret på forretningsforståelse samt ekspertviden om procesoptimering, automatisk bogføring og softwarerobotter.
Kristian Konradsen peger på, at digitaliseringen ikke er et middel til at gøre arbejdet på den halve tid og presse priserne i bund. Digitaliseringen skal være med til at skabe værdi. Værdi for rådgiverne, værdi for kunderne og værdi for samfundet som helhed.
Men det kræver, at revisorerne forstår behovet. Og så kræver det, at der er hjælp at finde. Det er Kristian Konradsens vurdering, at det ikke er alle revisorer, der selv kan påbegynde den digitale rejse.
Nærværende ledelsesrådgivning på dagsordenen
Revisorernes forretningsmodel er bygget på at sælge timer. Det er en væsentlig grundforståelse, når man taler om digitalisering. Det er altså en central pointe, at digitaliseringen ikke er et væddeløb, der blot handler om at bruge digitaliseringen til at gøre arbejdet billigere og hurtigere end de andre, mens man presser priserne i bund.
Kristian Konradsen peger på, at det i stedet handler om at bruge digitaliseringen til at finde tiden til at fokusere på at skabe mere værdi gennem eksempelvis rådgivning.
– Vi skal have nærværende ledelsesrådgivning tilbage på dagsordenen således, at vi kan skabe stærkere virksomheder til gavn for samfundet, uddyber han.
Vi skal sælge en oplevelse, en bedre måde at gøre tingene på
I følge Kristian Konradsen står udviklingen stille: “Da jeg i sin tid startede hos Kvist & Jensen, talte vi om alle de spændende ting, der skulle til at ske, og hvor meget lettere det ville blive, når bare vi blev mere digitale,” siger han og fortsætter:
– Det er nu fire år siden, og jeg må konkludere, at der ikke er sket meget. Det er stadig de samme ting, vi taler om, på trods af at løsningerne findes og kun er blevet bedre i løbet at de seneste fire år, sker der stadig ingenting.
Sådan er det nok generelt med udvikling, det tager tid at komme i gang, men lige pludselig er det sket, og så kan vi slet ikke forestille os en verden uden.
Kristian Konradsen peger på, at det handler om adaption. Det handler om, at revisorne skal gøre op med sig selv, om de er villige til at investere i fremtiden og stille sig selv nogle spørgsmål: Er behovet der egentlig? Er det her noget vores kunder efterspørger?
– Jeg tror på, at vi skal sælge bedre oplevelser og udnytte muligheden for at gøre noget, vi i forvejen gør men langt lettere. Jeg tror, at det er et slående punkt. Vi skal ville og turde gøre op med nogle af de traditionelle og ofte forældede måder, vi i branchen arbejder på, så vi får tid til at skabe mere værdi, understreger han.
Hvor er talenterne?
Den digitale udvikling er i gang, og alt tyder på, at kundernes efterspørgsel vil ændre sig, for værdien for både kunder og revisorer er tydelig. Men der er dog stadig spørgsmål, som vi mangler svar på:
Hvem skal holde liv i udviklingen? Hvor er talenterne? Hvem er det, helt konkret, der skal implementere de digitale løsninger ude hos revisorerne og bogholderne? Hvem er det, der har de rigtige kompetencer og forståelsen til at bygge de rigtige løsninger i det rum, der ligger mellem tech, bogholderi og revision?
Ifølge Kristian Konradsen er det hverken den traditionelle revisor eller bogholder, og det er heller ikke den traditionelle IT-chef. Det er et kompetencesæt, der ligger et sted i mellem.
– Jeg er bange for, at vi kommer til at mangle de rigtige kompetencer, og jeg tror, at det er vigtigt, at vi allerede nu får italesat et behov for et ændret kompetencesæt generelt i den finansielle sektor, tilføjer Kristian Konradsen.
Fokus og forståelse
Zignifikant har den fordel, at medarbejderne både besidder regnskabs- og tech-kompetencer.
På den måde kan virksomheden bygge bedre oplevelser målrettet de kunder, der efterspørger det.
– Vi er en rigtig god partner for de virksomheder, fordi de er i markedet for at købe det, vi tilbyder. Nemlig bedre oplevelser. Løbende opdaterede tal og bedre ledeslesrådgiving. Det er netop i disse virksomheder, at vi ser et helt klart ønske om at rapportere på tallene at kunne se og ikke mindst forstå udviklingen, så man kan vurdere forretningspotentiale og retfærdiggøre værdi over for investorer og andre stakeholders, forklarer Kristian Konradsen og tilføjer:
– Det er det, den digitale udvikling muliggør, hvis revisorerne er villige til at kaste sig ud i forandringerne og investere det, det kræver.
Nogle revisorer har brug for en kickstart
En af Kristian Konradsens pointer er, at det er nemmere sagt end gjort for mange revisorer at komme i gang med digitaliseringen. Særligt for revisorer af den gamle skole. De har kort sagt brug for en kickstart.
– Derfor er vi i gang med at udvikle en digitaliseringsskole, der har til formål at give revisorerne den kickstart, så de også kan komme med på banen. Det er et spændende projekt, og det væsentlige er, at vi alle bliver bedre, når vi hjælper og støtter hinanden, afslutter Kristian Konradsen.