Bedre finansielle oplevelser er noget vi skaber sammen. Få direkte indblik i en finanssektor i forandring gennem webinar-serien Velkommen Til Bedre Finansielle Oplevelser. Her kan du møde flere profiler fra dansk erhvervsliv, som giver deres perspektiver på, hvordan vi understøtter udviklingen og bygger stærkere virksomheder.
Mogens Kristensen, CSO hos Crediwire, tidligere Group Executive Vice President for Sydbank og CEO hos MOKON, fortæller i denne episode om alle fordelene ved at få data direkte fra dine kunder.
Vi ved, at 89% af kunderne ønsker at dele data med banken. Men hvordan får vi dem til at dele den rigtige data på den rigtige måde?
Se eller gense webinaret her og få konkrete råd til, hvordan du får dine kunder til at elske at dele data med dig, og hvordan du får adgang til den rigtige data og skaber mest mulig værdi.
Undervejs fik vi en masse gode spørgsmål – mange tak for dem. Vi nåede at besvare nogle af dem under selve webinaret, men det var langt fra alle vi nåede at få besvaret.
Så de sidste svar får du serveret her:
Jeg sidder med privatkunder. Med din makroøkonomiske indsigt har du så et bud på, hvorfor man i Danmark har valgt at bevæge sig mod siloer inden for datadeling, og omvendt i Sverige har valgt at bevæge sig i den modsatte retning? Hvor alle kundernes data samles i ét stort dokument og dermed letter både kunders og bankers dataindsamling i åbenlys væsentlig grad?
– Tak for et godt spørgsmål. Heldigvis er tendensen, at der også i Danmark åbnes op for ”siloerne”. Blandt andet via PSDII og ved det initiativ som f.eks. Crediwire har taget. Sådanne tiltag er med til nedbryde siloerne og skabe et samlet, bedre overblik over ”sundhedstilstanden” hos kunderne i finansielle virksomheder.
Hvad er en forkert kunde?
– Illustrationen med ”boblerne” skal alene illustrere, at hvis nogle regler om data brydes, f.eks. at likviditetsgrad 1 falder under ”x”, så bør engagementet ses efter i sømmene (boblerne nederst i figuren), og tilsvarende hvis de kreditmæssige regler er overholdt, og data afslører at der er en leasingmulighed, så vil kunden også fremhæves så rådgiver kan drøfte den mulighed med kunden (boblerne i toppen af figuren). Boblerne i den midterste del af figuren illustrerer kunder, hvor der ikke er hverken faresignaler eller andet der indikerer behov for særligt fokuseret rådgivning.
Hvis 100% af erhvervskunderne ser fordele ved at dele data med banken, hvordan får vi så de sidste 11% til at elske at dele data med banken? (Jvf. den viste undersøgelse)?
– Erfaringen viser, at tiden løser ”problemerne” – nogle kunder er hurtigere til adoptere ny teknologi og muligheder, mens andre skal have mere tid. For år tilbage, hvor bankernes ”net- og mobilbanker” blev lanceret, var der også en del kunder som i en periode anvendte den traditionelle betjeningsproces. Gradvist ville kunderne opleve det som et meget stort tab, hvis net- og mobilbanken blev nedlagt.
I forbindelse med AML skal der jo bruges en del dokumenter. Det kan være meget svært at få kunderne til at sende disse. Når der er onbording af nye kunder hos rådgiver burde de indhente alle disse dokumenter inden kunden bliver kunde i banken?
– Der er ingen tvivl om, at smartere processer vedr. indhentning af information vil komme endnu mere i fokus netop fordi kravene til information er stigende. Crediwire adresserer dog et vigtigt skridt i den retning, der kan være katalysator for tilsvarende digitalisering på andre områder.
Tak for en fin præsentation. I har fokuseret meget på regnskabsdata, men hvilke fremgangsmetoder har i mht. andre typer data. F.eks. er ESG et meget varmt emne: Hvordan får man kunden med på at indsamle og indsende data på dette?
– Det er korrekt, at fokus i første omgang er på indhentning af finansielle data. Digitalisering af indhentning af information vil imidlertid fortsætte da kravene til omfanget af information er stigende. Der foreligger faktisk allerede en del information om bogføringsdata, der kan bruges til at beregne ”E’et” i ESG – f.eks. via betalinger til vand, varme, brændstof mv. I takt med at kravene til indsamling af ny information stiger, vil kunden også på ESG-området kunne få et værdi-tilbud om at dele den form for data digitalt fremfor manuelt, hvor man selv skal indsamle data.
Crediwire i en nøddeskal
I Crediwire er vi drevet af at skabe Bedre finansielle oplevelser. Det handler om at optimere samarbejdet mellem revisorer, virksomheder og banker, så vi får mere tid til det vi er bedst til. Vi leverer regnskabsdata i realtid, så du får adgang til mere viden, og kan træffe bedre beslutninger for din forretning. Det er sådan vi sammen skaber stærkere virksomheder.
Kom i gang med Crediwire allerede i dag.