Her er 10 fintech-virksomheder, der gør dit liv nemmere

No items found.
Af
Caroline Sølver

I Danmark er vi skarpe til fintech-virksomheder. Fintech er en forkortelse for financial technology eller finansiel teknologi. Det kendetegner virksomheder der arbejder i krydsfeltet mellem finans og teknologi. Målet i mange tilfælde er at gøre noget, vi i forvejen gør - bare lettere. Faktisk boomer den danske fintech-scene lige nu. I 2019 blev der investeret mere end en milliard kroner i fintech-virksomheder. Til sammenligning blev der kun investeret 50 millioner kroner i dansk fintech i 2014. 

Og den positive udvikling fortsætter. Ifølge Lars Andersen, general partner i Seed Capital, og Techsavvy 2019, har vi kun set toppen af isbjerget, når det kommer til dansk fintech. Der kommer nye spillere på markedet, og det gør, at fintechs i dag kan varetage en lang række opgaver for folk - både virksomhedskunder og private. Fra at underskrive dokumenter digitalt, automatisere din bogføring, inddrive gæld og sikre compliance

I dette indlæg har vi samlet ti spændende fintech-virksomheder, der kan gøre dit liv nemmere på forskellige måder. 

1. Penneo - det har aldrig været nemmere at underskrive dokumenter

Tænk tilbage på blot et par år siden, når der skulle underskrives dokumenter. De skulle sendes med brevdue, flaskepost eller også skulle man mødes for at få underskrevet et dokument. 

Ikke længere takket være Penneo. De har nemlig gjort det let som en leg at underskrive dokumenter digitalt. Penneo hjælper mere end 1.500 virksomheder i forskellige brancher med deres dokumenter og underskrifter, så processen bliver optimeret. Penneo holder hoved og hale på de forskellige underskriftskrav i industrierne. 

2. Kontolink - Sæt din bogføring på autopilot

Kontolink hører under paraplyen ‘automatisk bogføring’ sammen med Roger og Pleo, som vi også nævner nedenfor. Har du brug for at automatisere din bogføring, så skal du have fat i Kontolink. Hvis du har siddet med fysiske bilag, der skal samles og matches med dine bankposteringer, ved du, hvilken hovedpine det kan være. Det er her, at Kontolink er redningen. 

Kontolink går nemlig helt selv på jagt, indsamler dine bilag og matcher dem med dine bankposteringer. Så bliver det vist ikke nemmere, og en anden fordel er, at du også kan undgå en lang række fejl ved at lade Kontolink organisere og matche dine bilag. 

3. Corpay - opdateret bogføring, ja tak 

At lave regnskab kan tage urimeligt meget tid. Det er særligt her, at fintech har gjort virksomheder en kæmpe tjeneste ved at tage tyren ved hornene og skabe software, der pludselig automatiserer bogføring og regnskab for virksomheder. 

Det gælder også Corpay, der er en tilføjelse til dig bogføringssystem. Har du brug for at tilgodese flere processer og godkendelser, er Corpay din ven. Med Corpay kan du selv opsætte simple regler, der er med til at automatisere alt lige fra kreditorstyring til regningsbetaling. Corpay kan også scanne, genkende og sende al data direkte til dit bogføringssystem. 

4. Pleo - håndterer virksomhedsudgifter som en drøm

Pleo er en firmakort-løsning, der sparer virksomheder for hundredvis af arbejdstimer og strømliner bilag for udgifter på tværs af virksomhedens ansatte. 

Får virksomhedens ansatte et Pleo-kort, bliver deres forbrug automatisk opdateret i realtid gennem Pleos platform - der er altså ingen bilag, man skal huske at holde styr på. Derefter overfører Pleo automatisk al data fra de firmarelaterede køb direkte til dit økonomistyringssystem. Sig farvel til at holde regnskab og tilbagebetale dine kolleger og sig hej til gennemsigtighed og effektivitet. 

5. Likvido - Få dine penge til tiden

Bruger du også ubehageligt meget tid på at følge op på dine kunder, der ikke betaler deres fakturaer til tiden? Eller har du oplevet likviditetsproblemer, fordi du har for mange ubetalte fakturaer ude at svømme? 

Så kommer Likvido dig til undsætning. Likvido fungerer som en integration til dit ERP-system. Likvido hjælper dig ved at holde styr på dine fakturaer, sende påmindelser og rykkere til kunderne, og bliver fakturaen slet ikke betalt, hjælper Likvido også med at få pengene tilbage gennem inkasso. Desuden giver Likvido et overblik over B2B-kunder og leverandører gennem kreditvurderinger, så du kan se, om de er risikable som kunder. 

6. CLA - bliv hvidvask-compliant

Vil du sikre, at du og dine kunder er hvidvask-compliant? I stedet for selv at sætte dig ind i processen, gør CLA arbejdet for dig. Du opretter dig hos CLA Reply, der integrerer med dit ERP-system. Herefter kan du indhente relevante dokumenter fra dine kunder. 

CLA hjælper dig så med at lave en risikovurdering af kunden. Det gør, at du får en velinformeret og dokumenteret risikovurdering af kunden samt et automatisk PEP- og sanktionslistetjek på alle virksomhedens reelle ejere. Så bliver det ikke nemmere at være hvidvask-compliant. CLA er desuden fusioneret med Penneo.

7. November First - Optimer din betalingsproces

Hvis du har kunder over hele verden, kan der nemt gå meget tid med at betale leverandørfakturaer gennem et hav af forskellige betalingsplatforme. Her kommer November First ind i billedet. 

November First integrerer med dit økonomisystem og sørger for at betale leverandørfakturaer - selv de udenlandske - helt uden at du skal logge ind i netbank. På den måde sparer du tid og penge samt opnår bedre overblik og kontrol over dine posteringer. Desuden sparer du penge på gebyrer til udenlandske betalinger gennem November First, både på bankgebyr og valutakurser.  


8. Crediwire - en platform for finansiel optimering

Hvis du ikke kender os endnu, er muligheden her nu. Crediwire er en platform for finansielle oplevelser for små- og mellemstore virksomheder og deres rådgivere. Crediwire strukturerer bogføringsdata og skaber mulighed for et bedre samarbejde mellem virksomhed og rådgivere, for ultimativt at hjælpe dig med at skabe stærke resultater. 

Er du virksomhed integrerer Crediwire med dit regnskabssystem og har mange funktioner. Blandt andet kan du sammenligne dine nøgletal med konkurrerende virksomheders nøgletal og på den måde tegne et billede af, hvor du kan optimere henne. Du kan også skabe scenarier for fremtiden ved at ændre i dine nøgletal, og derved kan du se, hvor du gerne vil hen. 

Er du rådgiver hjælper Crediwire dig med at servicere dine kunder bedre.
Du kan bl.a. sende visuelle rapporter til dine kunder for bedre fastholdelse. Du kan arbejde med automatiske budgetter, så du kan tilbyde budgetter til alle dine kunder. Samler alle opgaverne sig også på samme tid hos dig, så kan du bruge Crediwire til at brede arbejdet ud over året.

9. Lendino - bliv crowdlender

Lendino er ‘all about’ crowdlending. Og hvad er det så lige? Jo, crowdlending er, når du som privat eller professionel investor låner penge eller investerer i kreditværdige virksomheder. Lendino har således bygget platformen, der muliggør denne crowdlending. 

Alle kan blive långivere hos Lendino, mens låntagerne skal gennemgå en kreditvurdering. Det smarte ved at bruge Lendino er, at det bliver nemt at investere penge og hjælpe virksomheder, du ønsker at støtte. En anden fordel er selvfølgelig også, at din investering giver afkast. 

10. Risika - nemmere samhandlen mellem B2B-virksomheder

Arbejder du med de rigtige kunder? Risika er med til at styrke din forretning med kreditvurderinger, overvågning af kunder og finansielle anbefalinger, så det bliver nemmere for dig at tage det rette valg, når det kommer til samhandel. 

Gennem Risikas kreditvurderingsværktøj, der indeholder relevant virksomhedsinformation samt en analyse, kan du undgå at tabe penge til debitorer. Du sparer selvfølgelig også værdifuld tid, når du ikke selv kan vurdere kunder, men kan få Risika til at lave en skarp kreditvurdering i stedet. 

___________________________________________________________________________

De danske fintechs er med til at sørge for, at små- og mellemstore virksomheder og deres rådgivere kan fokusere på deres kerneforretning ved at optimere og automatisere forskellige arbejdsopgaver. Og den endnu bedre nyhed er, at Crediwire kan bruges sammen med alle de ovennævnte fintechs - og på den måde får du optimeret din virksomhed optimalt. Det er bare at komme i gang. 

Vi håber, at du er blevet inspireret til nye måder, du kan optimere din arbejdsgang på.   

Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning. 
Gør som mange andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag eller skriv til os her. Det er gratis for virksomheder.