Kenni Scheidle: "Vi skal hæve vores digitale niveau"

Af
Caroline Sølver

Fremtiden for danske revisorer.
Få den største rapport om digitaliseringen i revisor-branchen. Download gratis.

Her kan du møde Kenni Scheidle, digitaliseringschef hos Partner Revision, som giver sit blik på, hvilke udfordringer revisorbranchen står over for.

Hvad efterspørger jeres kunder – har det ændret sig?

– Jeg oplever, at kunderne forventer, at vi kan løse de klassiske rådgivningsopgaver vedrørende regnskab, revision, skat og moms. Ydermere forventer flere og flere kunder, at vi kan bistå med rådgivning inden for mange andre områder. De områder jeg oplever, at vi rådgiver mere omkring er især forretningsudvikling, finansiering, digitalisering og automatisering af forretningsgange samt skatterådgivning.

Hvordan kan I rådgive og hjælpe jeres kunder?

– Vi hjælper vores kunder, som vi altid har gjort. Rådgivningspaletten er blot vokset, og det er en ting, vi kun er glade for. Det er et tegn på, at vores kunder er glade for vores hjælp, at de efterspørger vores kompetencer på flere og flere områder. Det stiller yderligere krav til os som rådgivere. Det kræver, at vi dygtiggør os indenfor andre områder end de klassiske revisorkompetencer. Jeg mener, at vi skal fastholde vores gode og grundlæggende dyder, men samtidig sikre at vores værktøjer, metoder og rådgivning følger tidens tempo og muligheder. Derfor er der ingen tvivl om, at vi skal hæve vores digitale niveau yderligere de kommende år. De nye rådgivningsområder giver mulighed for at få flere indgangsvinkler til dialog og sparring med kunderne. Dette oplever jeg kan vække latente behov til live, og vi kan derfor hjælpe vores kunder med endnu flere ting – og dermed knytte et tættere og bedre bånd til kunderne og deres forretninger. Et eksempel kan være, at vi hjælper en kunde med at få et ugentligt opdateret bogholderi. Dette kan afdække et behov for, at kunden i samme omgang gerne vil have et dashboard, hvor kunden kan følge eksempelvis forfaldne debitorer.

Hvor ser I de største muligheder ved digitalisering af revisorbranchen?

– Jeg anser mulighederne for uendelige, og jeg tror slet ikke, at vi er færdige med at se digitaliseringsprodukter målrettet revisorbranchen og SMV-segmentet.

– Jeg tror kun lige, at vi er kommet i gang. Jeg synes, at en af de store fordele ved digitaliseringen er, at vi får mere og bedre data at arbejde med rettidigt. Det gør, at vi kan få et opdateret regnskabsgrundlag i tide til at rådgive og kigge fremad på baggrund af dette - i stedet for at være bagudrettede og bagkloge.

– De digitale løsninger medfører i samme forbindelse, at der bliver mere tid til rådgivning frem for tastearbejde. Det betyder, at vi i højere grad kan fokusere vores tid på at rådgive kunderne i stedet for at blot at være talleverandør.

Hvilke udfordringer oplever I, at revisorbranchen står overfor?

– Jeg ser ingen store udfordringer i branchen i forhold til digitalisering. Revisorbranchen er i udvikling, som den altid har været, og det skræmmer mig ikke. En mere digitaliseret fremtid finder jeg ikke intimiderende, da jeg er født ind i en generation, som er vant til at have digitale enheder i hånden hele tiden.

Hvad er jeres råd til revisionsbranchen i 2021?

– Hold dig opdateret og ajour omkring de muligheder, men særdeles også de problemstillinger, digitaliseringen kan medbringe. Digitalisering skal nemlig løse problemer – og ikke skabe dem.

Book et møde og kom i gang med digitaliseringen.