Mogens Kristensen: "Kunderne skal have mere end de forventer"

Af
Caroline Sølver

I vores nyeste rapport, Banken som sparringspartner, stiller vi skarpt på, hvad digitaliseringen betyder for bankerne. Her giver en række store aktører fra bankbranchen deres perspektiv på fremtiden, hvordan de skal følge med i udviklingen. Derudover byder rapporten også på gode råd til dig, der ønsker at arbejde bedst muligt med digitaliseringen. Dette interview er et uddrag fra Banken som sparringspartner. Vil du have adgang til alle de skarpe perspektiver, kan du downloade resten af Danmarks største rapport om bankerne.

Mogens Kristensen har mere end 30 års erfaring fra branchen og har langt det meste af tiden arbejdet med kredit. Mogens Kristensen er progressiv og motiveret, og det er måske en af de vigtigste grunde til, at han har været med til at præge udviklingen på markedet gennem de sidste 30 år.

Et sparsomt informationsgrundlag

– Vi har at gøre med et forhold, hvor dialogen mellem bank og kunde ofte baseres på et ret sparsomt informationsgrundlag, siger Mogens Kristensen.

Banken modtager årsregnskabet men med en forsinkelse på op til 4-5 måneder. Banken indhenter ofte også månedsbalancer fra virksomhederne for at følge udviklingen tættere, især hvis virksomhedens økonomi vurderes problemfyldt. Problemet er, at den information banken får om virksomhederne kommer sent, og at månedsbalancerne ikke er ensartede på tværs af virksomhederne. 

Ifølge Mogens Kristensen betyder det, at bankerne bruger for meget tid på at indhente information fra virksomhederne og efterfølgende på at strukturere og kvalitetssikre informationen.

– Bankerne har derfor svært ved at agere proaktivt overfor virksomhederne, simpelthen fordi den mangler den løbende og dybere information som er nødvendig hertil, forklarer Mogens Kristensen og fortsætter:  

– Nogle virksomheder kan derfor opleve banken som reaktive. Virksomhederne kompenserer derfor ved også at søge finansiel rådgivning hos revisor eller i netværket. Det er den problemstilling, der kan løses ved at ændre på måden, bank og virksomhed deler data og information. Begge parter har nemlig stor interesse i at sikre et løbende opdateret og mere præcist beslutningsgrundlag. Det er nemlig basis for, at bank og virksomhed for alvor kan indgå i proaktive rådgivningsdialoger med fokus på at forbedre virksomhedens finansielle situation.

Jo mere viden, des bedre beslutninger

Ifølge Mogens Kristensen er det let at svare på, hvorfor digitaliseringen er vigtig. 

– Det handler i bund og grund om noget meget simpelt. Jo mere du ved, des bedre beslutninger kan du tage, og jo større effekt vil du have på dit outcome. Det er netop det, digitaliseringen muliggør, siger Mogens Kristensen og fortsætter: 

– Med seks måneder gammel data har virksomheder næsten ikke et grundlag for beslutninstagen. Og rådgivere har slet ikke et grundlag for at rådgive en virksomhed. Med løbende opdateret data har rådgivere derimod alle chancer for at redde virksomheder.

Digitaliseringen muliggør netop dette vidensgrundlag gennem automatisering. Takket være viden om de rigtige og aktuelle forhold kan bankerne hjælpe virksomhederne meget bedre.

– Med platforme som Crediwire får bankerne en helt unik mulighed for at danne vidensgrundlag om deres kunder, så de kan rådgive meget bedre, men uden de behøver at bruge tid på manuelt tastearbejde. Det hele foregår automatisk på baggrund af data. Det er en kæmpe fordel for både bankerne og deres kunder, at beslutningstagen og strategi kan baseres på automatiserede og opdaterede tal og baggrunde, forklarer Mogens Kristensen og tilføjer: 

– I sidste ende har bankerne selvfølgelig har interesse i, at virksomhederne bliver stærke og klarer sig godt. Det er nu engang sådan, bankerne tjener penge. På den måde er et stærkt samarbejde mellem bank og kunde en win-win.

Kunderne skal have mere, end de forventer

Vigtigheden af datadeling mellem bank og kunde er væsentlig for et stærkt samarbejde. 

– Vi kan kigge på eksempler som Spotify. De har været super dygtige til at bruge brugernes data på en måde, så brugerne faktisk får mere tilbage end det, de giver. Gennem data og algoritmer kan Spotify tilbyde lytterne en helt unik, skræddersyet oplevelse, der gør produktet meget værdifuldt. Spotify kan forudsige, hvad brugerne vil lytte til, foreslå ny, relevant musik på baggrund af, hvad lytteren ellers hører og skabe relevante spillelister. Denne skræddersyede tilgang gennem data har bankerne jo også mulighed for at tilbyde, siger Mogens Kristensen. 

Ifølge Mogens Kristensen kan digitaliseringen altså kun gå for langsomt.

– Hvis det her havde været muligt, da jeg sad for enden af bankbordet, havde jeg hoppet direkte med på vognen. Både for at servicere banken mest fordelagtigt men også for at servicere alle vores fantastiske virksomheder bedst muligt og give dem de bedste vækstmuligheder. Det er det, bankerne er her for.

Kære banker - her er fire gode råd

  1. Hav antennerne ude hele tiden. Sørg for hele tiden at lede efter ny relevant information, der kan give jer konkurrencefordele i rådgivningen.
  2. Lad data flyde frit fordi det er en fordel for kunden. Det er grundlaget for, at banken kan rådgive mere præcist, og med den rette timing, set fra kundens side. Når kunden oplever denne proaktive tilgang, vil kunden ikke gå tilbage til den gamle måde at udveksle data.  
  3. Opstil regler/triggers, der hele tiden præcist udpeger de kunder, der med fordel og proaktivt bør være i rådgiverens fokus - lige nu. 
  4. Oplev ikke flere og bedre data som en ændring af forretningsmodellen men se det som et afgørende værktøj til at rådgive kunderne langt mere præcist - i indhold og timing. 

___________________________________________________________________________________________________

Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning. 

Gør som mange andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag.