2020 har været et vildt år for os alle og på mange måder, mener Mikkel Rørvig, chef for Startup & Growth i Nordea Danmark.
Det er en kendsgerning, at det har været et hårdt år med negative efterfølger, men det er også en glædelig nyhed, at der er kommet positive resultater ud af krisen. I de private hjem har sammenholdet og surdej været højt prioriteret, og i virksomhederne har innovationen og omstillingsparatheden talt deres tydelige sprog. Faktisk har to-tredjedele af danske virksomheder formået at øge deres omsætning, viser studier.
Dette har Mikkel Rørvig også mærket. Han er chef for Startup & Growth i Nordea Danmark, hvor han arbejder med at udvikle og skalere Nordeas aktiviteter målrettet iværksætter- og startup-virksomheder. Derigennem har Mikkel et indgående kendskab til, hvad der skal til for at skabe succes.
I dette interview deler han sin viden og erfaring med, hvordan startup- og vækstvirksomheder har klaret sig igennem 2020, herunder hvilke udfordringer og muligheder som især Coronakrisen har medført.
Virksomheder har skullet genopfinde sig selv
- Når jeg kigger tilbage på 2020, står ordet omstilling klart for mig. Startups har kunnet gribe nye muligheder og lave den nødvendige omstilling langt hurtigere end de større, mere veletablerede virksomheder, som først er gået i gang med at genopfinde sig selv relativt sent. Det skyldes en kombination af deres DNA, hvor mange har kæmpet for deres overlevelse fra dag ét, deres flade, agile struktur og at mange af dem opererer indenfor brancher, hvor en omstilling alt andet lige er nemmere, fortæller Mikkel Rørvig.
Gennem coronakrisen har Mikkel og hans team set forskellige eksempler på, hvordan startups har omstillet sig, og særligt tre tilgange går igen:
1) Accelereret produktudvikling hvor virksomhederne har brugt alle kræfter på at få deres produkt udviklet så meget som muligt
2) Pivoteringer i fokus hvor virksomhederne har brugt situationen til at ændre fokus og strategi og nu løber i en ny retning
3) Ændret product market fit hvor virksomhederne har tilpasset deres go-to market-strategi og eksekvering tilpasset til, hvor efterspørgslen er flyttet hen. Der har generelt været ganske få handbreak scenarios, hvor virksomheden har måttet stoppe al udvikling.
Fremtidens virksomheder skabes i de her dage
– Jeg tror på, at fremtidens helt store virksomheder skabes i de her dage, hvor de griber hele den globale omstilling på en helt fantastisk måde. Virksomhederne kommer ud på en prøve og et vildt stormvejr, og dem der kan modstå bølgerne og komme helskindet i havn, har fat i den lange ende, siger Mikkel Rørvig.
De digitale startups har generelt klaret sig bedre under pandemien end de startups, der fx har været afhængige af produktion. Onlinesalget er ét af de områder, der har set en opblomstring under pandemien, da forbrugerne har rykket deres købsadfærd fra de fysiske butikker til onlineforretningerne, og det kommer de digitale startups til gode.
– Jeg er imponeret over, hvordan mange af vores kunder har braget igennem i den seneste tid, og jeg tror på, at rigtig mange kommer styrket ud på den anden side.
Cash is king
Generelt har krisen vist, hvor vigtigt det er at have styr på sin likviditet og have et godt overblik over eksempelvis betalingsflowet. Langt de fleste startups har kapital og dermed runways til at kunne klare sig i et til to år. Det har vist sig at være afgørende i krisen og en stor forskel fra ikke-fundede virksomheder.
Men hvad har det betydet for udviklingen i forhold til investeringsvilligheden?
– Vi så en nedgang i venture-interessen i foråret og start sommeren 2020, men interessen og appetitten kom fuldt tilbage efter sommeren, og i Nordea havde vi blandt andet to ekstremt vellykkede matchmaking events med Venture Capital-fonde og startups i efteråret. Jeg er spændt på at se, hvordan appetitten fortsætter ind i første halvår af 2021, men jeg fornemmer at den gode appetit fortsætter, siger Mikkel Rørvig.
Tæt kontakt med virksomhederne
Når Mikkel kigger tilbage på de seneste måneder, har særligt den tætte kontakt med virksomhederne haft betydning: ”Vi har været meget tæt på vores kunder under hele pandemien, så vi har kunnet reagere hurtigt og rådgive dem til, hvordan de bedst forholder sig til de ændringer, som de har mødt og fortsat vil komme til at møde. Meget af den dialog vi har haft med vores kunder har dog gået på at sikre, at de holder sig på sporet og ikke lader pandemien afspore dem, uden at det er et bevidst valg. Vi har også haft flere tætte dialoger omkring strategi og forretningsudvikling, end hvad vi normalt har,” siger Mikkel og fortsætter:
– For de kunder der har fortsat deres kraftige vækst på trods af pandemien, har udfordringen, som altid, været hvordan de skaffer kapital til deres vækst. Her har vi i flere tilfælde bragt vores store netværk af investorer i spil.
Nøgletal er centrale
Ifølge Mikkel gør virksomheder sig selv en tjeneste ved at have styr på deres nøgletal, både når en krise raser, men også når bølgerne har lagt sig. De er væsentlige i forhold til strategiopfølgning, sammenligning med konkurrenter, udvikling af nye strategier og mål og for at sikre, at der er likvider til rådighed. Her er Crediwire en hjælpende hånd, som virksomheder ganske gratis kan bruge til at få styr på deres finansielle situation.
Det kan du bruge nøgletal til:
1. Følge op på om virksomheden når sine mål (strategiopfølgning)
2. Sammenholde virksomheden med andre virksomheder (benchmark)
3. Budgettere (budget-feature)
4. Udarbejde nye mål og (ny strategi)
4. Sikre at du har likvider til rådighed hele tiden
Interviewet med Mikkel Rørvig, chef for Startup & Growth i Nordea Danmark, er en del af Crediwires rapport, "Fra krise til muligheder". Den indeholder interviews med en lang række kompetence nøglepersoner, der giver deres bedste tips til, hvordan virksomheder får succes. Du kan læse resten af rapporten ved at klikke her.