Marianne Kristensen Schacht: Mange mindre virksomheder har øget deres omsætning under krisen

Af
Caroline Sølver

Ifølge Marianne Kristensen Schacht, Redaktionschef hos Børsen, har Coronakrisen sat sine tydelige spor på forskellige vis. Det er en kendsgerning, at det har været en hård og sej periode med negative følger, men det er også en glædelig nyhed, at der er kommet positive omstillinger ud af krisen. I de private hjem har der været gang i sammenhold og surdej, og i virksomhederne har innovationen og omstillingsparatheden talt deres tydelige sprog. Faktisk har to-tredjedele af danske virksomheder formået at øge deres omsætning, viser studier.

Som redaktionschef har Marianne Kristensen Schacht et indgående kendskab til SMV’erne og følger nøje med i deres udvikling. Hun er dagligt i tæt dialog med danske virksomheder og kender både til deres udfordringer, deres wins og ikke mindst deres tips og tricks. Hendes viden er guf for virksomheder, der vil have gode råd fra eksperter om, hvordan man driver virksomhed. I dette interview får du Mariannes Kristensen Schacts værdifulde input og ikke mindst hendes bedste generelle råd til erhvervsdrivende. 

Hvad er det vigtigste spørgsmål, SMV'erne stiller sig selv i øjeblikket?

Det er naturligt, at corona fylder en del, når det kommer til de store udfordringer. Men heldigvis også med fokus på innovation. SMV-lederen går hellere på arbejde og giver den maks gas med alt muligt nyt for at få forretningen op i gear end at vente passivt på måske engang at få hjælp fra det offentlige. Det er selvfølgelig ikke alle forundt. Men min oplevelse er, at alle der kan bevare en grad af kontrol og indflydelse, bruger den meget proaktivt til at komme videre. De fleste er også meget opsøgende i forhold til at få input, viden og inspiration til at rykke forretningen.

Hvordan oplever du, at SMV'ernes arbejder med at løse de konkrete udfordringer?

Her kan man spørge sig selv om fokus kun er at arbejde flere timer i døgnet. Eller er det også at have fokus på at optimere traditionelle processer? Ifølge mig bør fokus helt klart være at optimere og forbedre. Men det er svært for virksomhederne at få overblik over mulighederne. De har travlt, og som alle andre søger man jo typisk ny viden fra de kanaler, man plejer at opsøge - så her er det vigtigt, at vi får radikal innovation og nye muligheder præsenteret i øjenhøjde i relevante fora.

Er du enig i diskursen fra krise til muligheder? 

Mange mindre virksomheder har øget deres omsætning under krisen. Mange mindre virksomheder har altså formået at vende krisen til deres fordel. Det er innovationskraften, der har fyldt i virksomhederne. Det har givet resultater for mange SMV’er.

Hvad er dine tre gode råd til SMV'erne?

1. Grib fat i konsulenter, rådgivere og andre eksterne og få et blik udefra på din virksomhed.

2. Invester tid i at sætte dig ind i gratis muligheder for hjælp. Der er kommet en del coronaordninger, som hjælper med tilskud og kompetencer i forhold til at komme godt gennem coronakrisen. Brug dem.

3. Er tid og ressourcer knappe, så fokuser på at servicere eksisterende kunder og udvid samarbejdet her fremfor nysalg og få styr på det basale i din virksomhed (likviditet, cashflow etc.)

Interviewet med Marianne Kristensen Schacht er en del af Crediwires rapport, Fra krise til muligheder. Rapporten indeholder interviews med en lang række kompetence nøglepersoner, der giver deres bedste tips til, hvordan virksomheder får succes.

_____________________________________________________________________________

Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning. 

Gør som mange andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag.