Camilla Hesselby: "Revisorerne kan hjælpe den digitale omstilling på vej"

Af
Mads Brix

Vi har sat nogle af de mest spændende profiler i Danmark stævne, for at få deres perspektiver på den digitale udvikling i branchen, et bud på hvordan de arbejder, hvad de drømmer om i deres arbejde og ikke mindst et forsigtigt bud på, hvordan fremtiden ser ud.

Du kan downloade hele rapporten lige her

Vi håber vi kan være med til at inspirere dig til, hvordan fremtiden kan se ud, og hvilke muligheder digitaliseringen fører med sig, så du kan få mere tid til at skabe værdi i dit arbejde.

Faglig direktør i FSR, Camilla Hesselby, giver her sine perspektiver på de digitale muligheder.

Revisorerne kan hjælpe den digitale omstilling på vej

Revisorerne er virksomhedernes foretrukne rådgiver. Men det er en position, som kan blive udfordret af den digitale omstilling. Revisorbranchen både kan og skal spille en aktiv rolle i digitaliseringen af dansk erhvervsliv, mener Camilla Hesselby, faglig direktør i FSR – danske revisorer.

Camilla Hesselby er faglig direktør i revisorbranchens interesseorganisation FSR – danske revisorer. Organisationen varetager revisorbranchens interesser inden for områder som revision, regnskab, skat, moms og virksomhedsøkonomi. En række nye rådgivningsområder vinder dog frem i disse år fx inden for digitalisering, automatisering af forretningsgange og CSR.

– Store dele af revisorbranchen har taget de nye teknologier til sig – også i selve revisionsprocessen. Her betyder udviklingen, at flere af de mere rutineprægede revisionsopgaver, bliver automatiserede eller smartere udført. For eksempel har brugen af dataanalyseværktøjer i stikprøvekontroller betydet, at revisor kan dække en hel population og ikke en begrænset stikprøvemængde. Stikprøverne udvælges nemlig mere intelligent med dataanalyse. Mange gange vil man faktisk se færre stikprøver, men en øget revisionskvalitet som konsekvens heraf. Det betyder også, at revisorerne kan flytte op i værdikæden og kan levere mere rådgivning og værdi til kunderne.

Hvor står revisorbranchen i den digitale omstilling?

– Branchen står generelt godt rustet i den digitale omstilling. De store revisionshuse er jo digitale frontløbere og servicerer i dag store dele af erhvervslivet med rådgivning og services inden for områder som brug af softwarerobotter, dataanalyse, kunstig intelligens og andre digitale specialer.  

– Mange mindre revisorer er også digitale og har dermed et godt afsæt for at kunne hjælpe deres kunder. Desværre er der stadigvæk nogle revisorer, der ifølge vores nye undersøgelse: ”SMV’ernes brug af digitale teknologier og rådgivningsbehov”, mangler de nødvendige kompetencer til at kunne rådgive om digitalisering og måske heller ikke altid ser sig selv som den, der skal rådgive kunderne om brug af nye teknologier. Det skal vi forsøge at ændre på, for kundernes behov for rådgivning på dette område vokser.

Hvor er revisorernes kunder i den digitale omstilling?

– Ligesom i revisorbranchen er der stor forskel på den digitale modenhed i erhvervslivet. Mange af de store virksomheder herhjemme er langt fremme i brugen af avancerede digitale teknologier som fx robotter, kunstig intelligens og sensorer. Når det kommer til SMV’erne er Danmark også fortsat godt med, men ifølge erhvervsministeriet er der nu flere lande, der er længere fremme end os, når det gælder brug af de avancerede digitale teknologier. Det er bekymrende.

– Der har været meget tale om, at coronapandemien har været med til at sætte gang i digitaliseringen af erhvervslivet og samfundet generelt. Det er desværre ikke særlig tydeligt blandt de mindste virksomheder. For selv om mange bruger Teams og har fået sat strøm til deres økonomi og regnskab, så er der ifølge vores undersøgelser ikke en tydelig effekt af digitaliseringen inden for f.eks. produktion eller køb og salg.

– Yderligere er der ifølge vores undersøgelser lidt over 10 pct. af SMV’erne, der slet ikke benytter selv simple teknologier som online mødesystemer, økonomi- og regnskabssystemer, elektronisk fakturering.  

– Hvis danske SMV’er skal fortsætte med at skabe vækst og produktivitet er det vigtigt, at flere SMV’er fortsætter den digitale omstilling og bliver fortrolige med nogle af de mere avancerede digitale teknologier, der fx kan styrke produktionen og kunderelationerne.

Kan revisorerne hjælpe SMV’erne i den digitale omstilling?

– Udfordringerne med at udnytte teknologierne betyder, at mange SMV’er søger ekstern rådgivning. Ikke overraskende er der størst efterspørgsel på it-konsulenter, men også revisorer og revisionshuse er eftertragtede rådgivere, når SMV’erne skal have hjælp til digital omstilling. Cirka hver femte SMV oplyser, at de har modtaget rådgivning fra revisorer eller revisionshuse til at udnytte de digitale teknologier.

– Det er oplagt, at revisorerne bruger deres kendskab og kontakt til kunderne til at skubbe på den digitale udvikling hos SMV’erne. Mange er allerede godt i gang og yder denne type rådgivning, kan vi se. Men jeg ser gerne, at der er flere, der tilegner sig digitale kompetencer og bruger det aktivt i rådgivningen. Revisorbranchen både kan og skal spille en aktiv rolle i digitaliseringen af dansk erhvervsliv.