Sådan rådgiver revisorer deres kunder allerbedst

Af
Caroline Sølver

Som del af vores rapport Fra krise til muligheder, hvor vi har hevet fat i en lang række eksperter, der giver deres bud på, hvordan virksomheder får succes i 2021, bringer vi her uddrag af rapporten. Du kan desuden læse Fra krise til muligheder og få de bedste tips her.

Hvordan rådgiver revisorer deres kunder allerbedst? Martin Brinch Therkelsen, der er statsautoriseret revisor og partner i revisionshuset Tal og Tanker, kommer her med sine bud på, hvordan du bærer dig ad. Han kommer også med et anderledes, men uvurderligt råd, som de fleste af os måske har brug for at høre.

Hvilke spørgsmål har dine kunder primært til dig som rådgiver?

Mange af mine kunders spørgsmål handler mere om skattemæssige forhold end regnskabsmæssige forhold:

Yderligere handler det rigtig meget om bekræftelse af, om de gør det godt nok og generel optimering af deres forretning. Her søger virksomhederne vores råd og vejledning, da vi har erfaring fra mange virksomheder og dermed opnår en stor viden.

Hvad gør du som rådgiver for at hjælpe dine kunder bedst muligt?

Jeg forholder mig til mine faktiske kunder og bruger min generelle viden til at hjælpe dem på vej – både ved at svare på deres spørgsmål, men også ved at se mulighederne i deres forretning og deres tal. Jeg har generelt den holdning, at vi skal kigge fremad – med historien i bagagen. Jeg ser dog alt for mange, som har tendens til at være bagudskuende, og det er bare ikke udviklende for en virksomhed. 

For mig er det vigtigt at have en tæt og ærlig dialog med mine kunder, og jeg prioriterer det fysiske møde højt (når det er muligt). Det er endvidere vigtigt, at vi drøfter rådgivning hele vejen rundt om kunden og får skabt den rette personlige balance, så det både fungerer med arbejde og den private del, da tingene, i min optik, ikke kan spaltes.

Hvad er dine tre gode råd til virksomheder i 2021?

  1. Verden har ændret sig

Mit vigtigste råd er nok – afledt af ovenstående – at man som virksomhed skal passe på med bare at falde tilbage i stadiet pre-corona. Jeg tror på, at verden har ændret sig rigtig meget over det sidste år, og det skal man som virksomhed holde sig for øje. Markeder og mønstre har ændret sig, og det man som virksomhed nødt til at være opmærksom på og tilpasse sig – både i forhold til salgsindsats og produktsortiment, markedsføringsstrategi, omkostningsstruktur, finansiering og investering. 

  1. Hold øjnene åbne

Mit næste råd er, at man skal træffe beslutninger med åbne øjne. Hermed forstået, at man skal gøre sit forarbejde og skaffe et godt fundament for sin beslutning. Mavefornemmelsen kan ikke stå alene. Den skal være der, medgivet – men der er også nødt til at være en form for empiri til understøttelse – det kan være et budget, alternative beregninger, kalkuler eller lignende.

  1. Nyd det mens du kan

Mit sidste råd er, at man skal huske, hvad der gør en glad og tilfreds. Jeg ser for mange, der knokler og knokler, men bliver lidt nærige, hvis der så skal betales topskat. Og ja, det er da en kæmpe luksus, at man kan optimere sin lønpakke, men det skal ikke være for enhver pris. Man skal nyde, mens man kan – og jeg har endnu til gode at møde et menneske, som ikke hellere ville have brugt pengene med sine kære frem for, at de skulle arve en formue. Jeg har selv været der med min egen far, og jeg gav det hele tilbage for bare én af de oplevelser, vi aldrig fik sammen.

Tæt og ærlig dialog giver bedre muligheder

Er du rådgiver og ønsker du at blive en endnu bedre sparringspartner for dine kunder? Med Crediwire kan du sætte de langsomme arbejdsopgaver på autopilot, så du får mere tid til værdiskabende opgaver, som dine kunder kan drage nytte af. 

Kom ombord på Crediwire og oplev alle mulighederne, platformen giver dig såsom automatiseret bogføring, bedre beslutninger og stærkere rådgivning.

_______________________________________________________

Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning. 

Gør som 6.500 andre virksomheder og. Det er gratis for virksomheder.