Danmark er åbnet op igen ovenpå længere tids dvale, men coronakrisen vil påvirke virksomhederne i lang tid fremover. Her er fem skarpe råd til hvad du som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksom på her efter corona.
1. Fokusér på Likviditet
Mange virksomheder har akut brug for likviditet. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad du kan gøre for skaffe likviditet nu og her. Du kan undersøge muligheden for at udskyde dine betalingsfrister. Du kan også overveje om du har nogle varer på lager som ikke sælger. Nu er et godt tidspunkt at sætte varer på udsalg.
Det er desuden vigtigt at have en tæt dialog med banken. Banken er for mange virksomheder kilde til likviditet. I tiden efter Coronakrisen er det dog svært for virksomheder at låne penge i banken, da den usikre fremtid betyder større risiko for banken. Det er derfor vigtigt, at du har din dokumentation i orden, inden du taler med banken. Sørg for at fremvise periodebalancer, budgetter, debitorlister, likviditetsbudget, kreditorliste og årsopgørelse. Har du ikke styr på det hele, kan du risikere, at banken afviser lånet, eller at du får en højere rente, end du burde.
2. Søg rådgivning hos din revisor
Nogle gange er det ikke nok i sig selv at kigge på tallene, og det er derfor en god idé at have en sparringspartner, som er trænet i økonomistyring. Der er lavet undersøgelser som peger på, at revisoren er den vigtigste, og nogle gange den eneste sparringspartner for små og mellemstore virksomheder (FSR & Karnov Group, 2019). Din revisor kan hjælpe dig med at få bedre forståelse af dine indtægter og omkostninger, samt hvordan du kan skabe mere værdi for din virksomhed i disse usikre tider. Yderligere kan din revisor hjælpe dig med at udarbejde budgetter og rådgive dig i forhold til hjælpepakker og låneproces.
3. Opdater dit bogholderi
Det er altid vigtigt at holde sine tal opdateret, og grundet COVID-19 går vi nu en mere usikker tid i møde, hvor det er vigtigere end nogensinde før. Med et opdateret bogholderi er du altid opdateret på din økonomiske situation, så du kan træffe kvalificerede beslutninger for din virksomhed, og du undgår brandslukker arbejdet.
Opdaterede tal er også vigtigt, hvis du søger en af statens hjælpepakker. De virksomheder der har et opdateret bogholderi kommer nemlig forrest i køen til statens hjælpepakker. Skal du først til at gennemgå alle dine bilag nu, bliver ansøgningsprocessen længere, og du kommer til at se langt efter kompensation fra staten.
Holder du løbende dit bogholderi opdateret, gør du både dig selv og din revisor en tjeneste. Det er nemmere og hurtigere, at danne sig et overblik over en uges bilag end en hel måned. Når dit bogholderi er opdateret, kan din revisor bedre hjælpe og rådgive dig på baggrund af det, der sker nu.
4. Brug dit budget som styringsværktøj
Budgettering er vigtigere end nogensinde før. Det er svært at spå om, hvordan fremtiden kommer til at se ud, men et budget gør det nemmere for dig at planlægge. Brug budgettet som et styringsværktøj og opstil milepæle. Sådan kan du holde styr på om du indfrier dine mål.
Det er ofte en rigtig god idé at revurdere budgettet og tilpasse det til den virkelighed man befinder sig. Coronakrisen er et klart eksempel på hvordan ens virkelighed kan ændre sig drastisk fra den ene dag til den anden, hvorfor det er vigtigt hele tiden at forholde sig til den virkelighed, man befinder sig i, når man lægger budget. Derfor forudsætter et godt budget at dit bogholderi er up to date.
5. Se mulighederne
Corona eller ej, vi går en tid i møde, hvor digitaliseringen spiller en central rolle for din virksomheds evne til at vækste - også omstilling er vigtigt i en tid som denne.
Kan du fjerne unødvendig tid fra manuelle processer og bruge tiden smartere? Med digitale værktøjer kan du flytte dit fokus til de ting, som er vigtige for, at din virksomhed kommer stærkt igen.
Derudover kan digitaliseringen være med til at skabe det indblik, som du har brug for nu og her. Få indblik i dine finansielle poster, og hvor du skal sætte ind.
Det handler om at gøre noget, du allerede gør - bare lettere.