Hvilke fordele og ulemper har digitaliseringen på, hvordan banken arbejder, og hvad betyder det for fremtiden? De spørgsmål har vi sat os for at besvare i det, der er blevet Danmarks største rapport om digitalisering af bankerne, Banken som sparringspartner. Her har vi sat Allan Thisted, afdelingsdirektør for forretningsudvikling i Sparekassen Kronjylland, i stævne.
I rapporten har vi inkluderet en lang række undersøgelser og interviews med nøglepersoner fra den danske bankbranche. I et blogindlæg får du her et udklip af rapporten, et interview med Allan Thisted, der er afdelingsdirektør for forretningsudvikling i Sparekassen Kronjylland. Du kan dykke endnu længere ned i de spændende perspektiver fra vores undersøgelser og interviews via rapporten.
Med ansvar for Sparekassen Kronjyllands forretningsudvikling og fastholdelse af den personlige relation i en digital virkelighed, er Allan Thisted naturligt digitalt interesseret og kigger ofte uden for branchen, når han skal finde inspiration. For ham kommer man ikke uden om den digitale udvikling, hvis man vil holde sig relevant og tilbyde kunderne det bedste.
Kunderelationer er grundstenen
– Vi vægter den personlige relation utroligt højt i alt, hvad vi gør. Det er faktisk grundstenen i den måde, vi bygger vores kundeforhold på, siger Allan.
Et af de spørgsmål Allan og Sparekassen Kronjylland arbejder meget med er, hvordan man løfter den personlige relation ind i en digital verden. Digitaliseringen er ikke nødvendigvis en udvikling væk fra den varme, personlige relation, som banken traditionelt har tilbudt. “Vi skal forsøge at fastholde de trygge elementer, som skaber troværdighed i forholdet, selvom forholdet måske rykker væk fra de fysiske filialer og ud i de digitale kanaler,” forklarer Allan og fortsætter:
– Vi fokuserer på en langsigtet relation med vores kunder, og det er afgørende for os, at vores medarbejdere forstår at sætte sig ind i kundens forretning. Kender vi kundens forretningsmodel, så har vi mulighed for at være med til at finde vækstpotentiale og yderligere konkurrenceevne i deres forretning. Vores rådgivere brænder ofte næsten lige så meget for kundens forretning, som de selv gør.”
Allan mener, at der er mange gode eksempler på, hvordan de lykkes i det strategiske samarbejde med kunden:
– I nogle tilfælde har vi oplevet, at vores rådgivere er blevet inviteret helt med ind i bestyrelseslokalet for at være med i strategiarbejdet.
For Allan betyder vellykket rådgivning, at Sparekassen Kronjylland kan få etableret et solidt partnerskab med kunderne.
– På den måde håber vi, at vores kunder også vælge at arbejde sammen med os, når de skal udvide et varelager, opkøbe en virksomhed eller på anden måde har brug for de services, som vi tilbyder, forklarer Allan.
Vi forsøger konstant at udvikle os
Det digitale landskab skaber utallige tendenser og muligheder. Ifølge Allan kommer man først rigtigt i mål, hvis man er villig til at sætte sig ind i de dynamikker, som er i konstant forandring.
– Vores mindset er, at vi skal holde os opdateret og innovative. Derfor har vi taget en beslutning om, at vi konstant forsøger at udvikle os, siger Allan.
– For at holde fingeren på pulsen søger vi inspiration uden for bankbranchen. Det er der åbenlyse grunde til. Vi skal identificere andre brancher, som måske er gode til at løse den samme type udfordring, som vi står overfor og se, lære og forstå, hvordan de griber tingene an. På den måde skal vi innovere den branche, vi er en del af, forklarer Allan og fortsætter:
– Når det kommer til digitale kanaler og kommunikation, må vi bare erkende, at andre er kommet før os. Det ser jeg kun som en fordel, for nu kan vi lære af de erfaringer, de har gjort sig og implementere de elementer, vi kan se, virker for os, så det passer ind i vores form.
Et broget digitalt landskab
Allan fortæller også, at der selvfølgelig er ulemper ved digitaliseringen. Der er flere og flere, der tror, at de kan bygge en digital forretning på bankernes troværdighed overfor virksomhederne. Bygge en løsning og blot regne med, at bankerne kan bruges som distributionskanal.
Allan påpeger en essentiel pointe: – Vi er ikke sat i verden for at få fintechs til at lykkes, men vi vil gerne samarbejde, hvis det kan skabe værdi for vores kunder.
– Det kan være svært for bankerne at vurdere den reelle indvirkning ved fintechs og digitale løsninger, da der hele tiden kommer nye til, og der er så relativt let adgang til kapital, at alle gode, eller mindre gode, ideer kan blive ført ud i livet. Det betyder også, at der går en del tid til screeningsprocesser, fordi der skal sorteres gevaldigt fra i de digitale tilbud. Desuden taler de digitale løsninger ikke altid sammen, fortæller Allan.
– Digitaliseringen sker ikke kun udefra og ind. Den er lige så meget indefra og ud. Derfor er vi meget opmærksomme på, at vores succes afhænger af vores dygtige medarbejdere, rekruttering og virksomhedskulturen, forklarer Allan og fortsætter:
– Vi kører en del interne projekter, hvor nøglemedarbejdere får til opgave at gå forrest med projekter og nye tiltag, for at resten vil følge efter. Det er en super udviklingstilgang for hele organisationen, som vi har stor værdi af. Vi har oplevet en stor udvikling på tværs af vores medarbejdere.”
Forståelse er alfa omega
I forhold til at rådgive kunderne bedst muligt, spiller digitaliseringen også en rolle i Allans arbejde.
– For vores kunder ser jeg de største muligheder i at have styr på sin forretning, sin forretningsmodel og ikke mindst have forståelse for, om det går godt eller dårligt, og hvordan det kommer til at se ud i fremtiden, siger Allan og fortsætter:
– Det er vigtigt at have en plan A, B og C. Det har coronakrisen for alvor bekræftet. Det giver ro og overskud at vide eller have planlagt, hvad planen er, hvis ikke det går som forventet. Det er blandt andet derfor, at vi arbejder sammen med Crediwire. Her kan vi tage rådgivningen ned i øjenhøjde og identificere vækstpotentialet sammen med kunderne. Vi kan lettere skabe strategisk forståelse med Crediwire, og på den måde kan vi give vores kunder en mere målrettet rådgivning.
Allan fremhæver også fordelene i at arbejde med løbende data, så man på den måde kan identificere, hvad der går godt.
– Det sjove er, at væksten mange gange gemmer sig i den eksisterende forretningsmodel. Man ender bare i en situation, hvor man ikke kan se skoven for bare træer. Crediwire er med til at skabe det overblik, konkluderer Allan.
– Udvikling er uundgåelig og heldigvis for det. Det handler om at acceptere den og finde sin plads og proces i systemet, konstaterer Allan.
Hvis du har lyst til at dykke endnu mere ned i, hvad digitaliseringen betyder for banken, kan du downloade Danmarks største rapport om emnet, Banken som sparringspartner.
______________________________________________________________
Crediwire er en platform for finansiel optimering for virksomheder og deres rådgivere. Med Crediwire kan du spare tid på de tidskrævende, førhen manuelle, opgaver og langsommeligt papirarbejde og i stedet frigive tid til din forretning.
Gør som mange andre virksomheder og tilmeld dig Crediwire i dag.