Henrik Trangeled Kristensen: "Værdi for vores kunder er en helt central opgave"

Af
Mads Brix

Vi har sat nogle af de mest spændende profiler i Danmark stævne, for at få deres perspektiver på den digitale udvikling i branchen, et bud på hvordan de arbejder, hvad de drømmer om i deres arbejde og ikke mindst et forsigtigt bud på, hvordan fremtiden ser ud.

Download hele rapporten gratis

Værdi for vores kunder er en helt central opgave

– PwC er allerede i gang med en større digitalisering af processer og systemer, og det er vi fordi, vi fuldt ud anerkender de muligheder, digitaliseringen giver.

Henrik Trangeled Kristensen er partner i PwC og har blandt andet ansvaret for at sikre, at revisionsteams bruger de værktøjer, der er til rådighed.

– Digitalisering er et vigtigt værktøj for at skabe mere værdi for vores kunder. Vi kan frigive tid, så vi kan fokusere endnu mere på samarbejdet med og rådgivning af vores kunder. Det ser jeg som en helt central opgave, siger Henrik Trangeled Kristensen.

Læs med her om de muligheder data skaber, og hvordan udviklingen ser ud i fremtiden.

Tosporet digitalisering

Henrik ser digitalisering som middel til bedre rådgivning, og det er en tosporet vej. Den ene vej handler om, at alt flyttes til skyen, så data altid er tilgængelig og sikret bedst muligt. Så kan data anvendes til at assistere vores medarbejderere i deres arbejde samt at give indsigt, som kan deles med kunderne. Det andet spor handler om uddannelse af medarbejderne.

– Derfor er det naturligt for os at tage udgangspunkt i vores dygtige medarbejdere. Vi har en vigtig opgave i at sikre, at vores medarbejdere altid har de kompetencer, der er nødvendige for dem, for at kunne servicere deres kunder bedst muligt. Derfor er intern uddannelse og opkvalificering inden for dataanalyse en central del af digitaliseringen hos PwC, uddyber Henrik Trangeled Kristensen.

Data er et omdrejningspunkt

Data er blevet mere tilgængelig, som et resultat af digitaliseringen. Henrik Trangeled Kristensen understreger vigtigheden af, at man formår at udnytte data og omdanne den til noget forståeligt og give indsigt.

– En stor del af det arbejde er naturligvis dataanalyse - det at forstå data og fremkomme med foreslåede handlinger og løsninger på reelle problemer. En anden vigtig del består i at formidle resultaterne  til kunderne. Jo bedre vi er til at visualisere vores løsninger og foreslåede handlinger, des større er muligheden for, at vi skaber forståelse hos vores kunder. Det er alfa og omega, for det er rent faktisk her, vi kan skabe værdi, påpeger Henrik Trangeled Kristensen.

Vi vil vide mere hurtigere

I PwC’s dedikerede arbejde med digitaliseringen, byder fremtiden på endnu flere muligheder herunder kunstig intelligens, der kan blive et væsentligt hjælpeværktøj.

– Når vi har adgang til data, og vi ved hvilke punkter, vi skal se efter i vores kontrol og i vores rådgivning, så kan vi begynde at bruge kunstig intelligens til at hjælpe os med konstant at se på udviklingen i data og give besked med det samme, hvis noget afviger fra normen. For eksempel bruger vi allerede GL.ai i dag, som hjælper os med at finde mønstre i de mange finansielle data vi får fra vores kunder, tilføjer han og fortsætter:

– Data, indsamling af data og sikker opbevaring af data er en grundsten i vores udvikling. Det handler ikke så meget om at skabe ny data, det handler rigtigt meget om at få adgang til kundernes data, arbejde med den på den rigtige måde - få den sat op i vores systemer og få vores dygtige medarbejdere til at arbejde med data, så de kan give mere viden og indsigt til kunderne. Så kan de træffe bedre beslutninger og være med til at udvikle virksomheden.

Data og interne processer

Når Henrik Trangeled Kristensen taler om data, understreger han også, at data spiller en væsentlig rolle internt. Revisorbranchen er underlagt travle sæsoner grundet frister på forskellige tidspunkter af året.

– Her er data også brugbar, for vi kan bruge den til at arbejde smartere. Vi vil meget gerne brede arbejdsbyrden ud over tid for at undgå spidsbelastningsperioder. Heldigvis kommer vi tættere og tættere på en situation, hvor vi kan forberede og lave centrale dele af arbejdet løbende henover året, forklarer Henrik Trangeled Kristensen.

– Vi er klar over at vi er begyndt rejsen uden at kende alle svar på forhånd, men sådan er det med rejser, og det er sådan, man lærer - og sådan man lærer med og af sine kunder. Det er en væsentlig del af den måde, vi mener vi bliver ved med at være tæt på vores kunder på.

Book et møde med Ludvig og hør meget mere om, hvordan du kan bruge Crediwire.